Do zakresu działania Referatu Handlu i Usług (SA- 05) należy:
1) opracowywanie warunków dla organizacji targowisk miejskich, określanie lokalizacji i regulaminów targowisk miejskich oraz sprawowanie nadzoru w zakresie realizacji zawartych umów oraz obowiązujących regulaminów. Sporządzanie analiz i ocen na temat funkcjonowania targowisk miejskich, wniosków i zaleceń pokontrolnych oraz ich egzekwowanie, w tym opracowywanie odpowiednich projektów uchwał Rady Miasta Krakowa oraz zarządzeń Prezydenta Miasta Krakowa. Przygotowanie stanowisk w postępowaniach dotyczących terenów, na których znajdują się targowiska miejskie lub sąsiadujących;
2) organizowanie przetargów oraz zawieranie umów na prowadzenie i dzierżawę targowisk na terenach miejskich;
3) prowadzenie spraw związanych z realizacją robót remontowych i modernizacyjnych
na targowiskach oraz rozliczaniem ulg inwestycyjnych;
4) prowadzenie postępowań o rozgraniczenie, podział lub scalenie nieruchomości będących własnością Gminy Miejskiej Kraków oraz nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa, a położonych w obrębie Gminy Miejskiej Kraków, na których znajdują się lub są projektowane targowiska miejskie;
5) występowanie z wnioskami do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego dla Krakowa Podgórza w Krakowie o wpisy w księgach wieczystych w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu;
6) prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem Rynkiem Głównym, Małym Rynkiem, placem Szczepańskim, placem Wolnica oraz placem Jana Matejki (zwanych dalej placami miejskimi), w tym w zakresie:
a) czasowego udostępniania nieruchomości zlokalizowanych w ich obrębie;
b) czasowego udostępniania nieruchomości placów miejskich, ustalania zasad i wydawania zgody na wjazd, przejazd i postój pojazdów, w tym zaprzęgowych;
c) naliczania opłat za zajęcie nieruchomości oraz ustalania poboru i zwrotu kaucji;
d) wydawania zezwoleń na przedsięwzięcia odbywające się w ich obrębie, dla których wymagane jest korzystanie z drogi w sposób szczególny;
e) opiniowania wniosków dotyczących wydania zezwoleń na korzystanie z dróg w sposób szczególny, w przypadku przedsięwzięć rozpoczynających lub kończących się na placach miejskich albo przez nie przechodzących i kontynuowanych na innych drogach;
f) kontrolowania prawidłowości zajęcia placów miejskich, opracowywanie wniosków i zaleceń pokontrolnych oraz egzekwowanie ich realizacji;
g) prowadzenia postępowań związanych z samowolnym zajęciem nieruchomości znajdujących się w obrębie placów miejskich oraz z przywróceniem miejsca do stanu pierwotnego;
h) koordynowania zadań realizowanych w obrębie placów miejskich przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania sp. z o.o. w Krakowie oraz Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie;
i) współpracy ze Strażą Miejską Miasta Krakowa, upoważnioną do kontroli ładu i porządku podczas wszelkich przedsięwzięć związanych z zajęciem placów miejskich;
7) prowadzenie spraw związanych z czasowym udostępnianiem nieruchomości i przestrzeni będących własnością Gminy Miejskiej Kraków oraz nieruchomości i przestrzeni będących własnością Skarbu Państwa, a położonych w obrębie Gminy Miejskiej Kraków, w tym terenów zieleni miejskiej oddanych w trwały zarząd jednostce miejskiej zarządzającej zielenią miejską (za wyjątkiem nieruchomości będących drogami publicznymi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, terenów objętych umowami użytkowania wieczystego, użyczenia, najmu, dzierżawy) na podstawie odrębnych zarządzeń;
8) udział w wizjach lokalnych związanych z przekazywaniem i odbiorem nieruchomości gminnych, w prowadzonych przez Referat sprawach;
9) naliczanie oraz ustalanie poboru i zwrotu kaucji opłat za zajęcie nieruchomości Błoń Krakowskich;
10) organizowanie przetargów na uzyskanie uprawnień do wjazdu i postoju pojazdów zaprzęgowych na zarządzanych terenach lub na czasowe udostępnianie nieruchomości. Opracowywanie dokumentacji przetargowej, tj. ogłoszeń przetargu, komunikatów prasowych i przeznaczonych do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa oraz poleceń służbowych Dyrektora Wydziału powołujących komisje przetargowe;
11) prowadzenie spraw związanych z naliczaniem wynagrodzenia za czasowe bezumowne zajęcie nieruchomości gminnych.
12) monitorowanie ewidencji dłużników Miasta Krakowa w zakresie prowadzonych spraw.
13) przygotowywanie materiałów niezbędnych do zaopiniowania przez Radę Miasta Krakowa lokalizacji kasyn gry lub salonów gry „Bingo” pieniężne.
14) opiniowanie projektów aktów normatywnych oraz wdrożeń przepisów po zmianach.
15) przygotowywanie dokumentacji oraz projektów umów dotyczących zlecenia wykonania zadań innym podmiotom.
16) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy de minimis jako odstąpienie od naliczania opłaty za czasowe udostępnienie nieruchomości i przestrzeni Gminy Miejskiej Kraków oraz obniżenie czynszu za dzierżawę targowisk miejskich.
17) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy de minimis, wydawaniem zaświadczeń o udzieleniu pomocy de minimis, sporządzanie sprawozdań dotyczących udzielenia pomocy de minimis.
18) opiniowanie projektów i formułowanie wniosków do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
19) prowadzenie spraw związanych z corocznym budżetem obywatelskim.
20) prowadzenie zbioru umów dochodowych na podstawie odrębnych zarządzeń.
21) realizacja zadań związanych z pełnieniem funkcji wydziałowego koordynatora ds. pomocy publicznej, konsultacji społecznych, Centrum Obsługi Inwestora oraz współpracy Gminy Miejskiej Kraków z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie koordynacji współpracy Gminy Miejskiej Kraków z organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami w zakresie wzmacniania społeczeństwa obywatelskiego oraz usprawnienia przepływu informacji zewnętrznej i wewnętrznej dotyczącej tej współpracy;
22) realizacja zadań związanych z udziałem w pracach zespołów zadaniowych
i projektowych powoływanych przez Prezydenta Miasta Krakowa na podstawie odrębnych zarządzeń i poleceń służbowych, w tym:
a) ds. weryfikacji artystów ulicznych działających na obszarze objętym uchwałą
w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto;
b) ds. uzupełnienia w bazie danych ewidencji gruntów i budynków informacji
o podmiotach zarządzających bądź gospodarujących nieruchomościami będącymi wyłączną własnością Gminy Miejskiej Kraków;
c) Zintegrowane Centrum Zarządzania Dziedzictwem Krakowa.
Adres e-mail: sa-05@um.krakow.pl
►Infolinia nr telefonu 12 616 5555